Du kan finde Husorden i PDf her
1. Overholdelse
Husordenen skal overholdes af ejerlejlighedsejeren og lejer. I det følgende kaldet ’beboeren’.
Denne har samtidig ansvaret for, at dennes husstand, lejer og de personer, der er på besøg, overholder husordenen.
Hovedprincipperne i foreningens husorden er, at den beboer, der er omfattet af husordenen, udviser sund fornuft, hensyn over for andre og foreningens ejendom. Det betyder bl.a., at nedenstående skal overholdes.
2. Affald
Al dagrenovation skal pakkes ned i lukkede affaldsposer, inden det smides ud i de nedgravede affaldscontainere ud for Skovvangsvej 24 (nabobygningen).
Øvrigt affald skal sorteres og placeres i de affaldscontainere/-rum, som er beregnet til det.
Foreningens, renovationsfirmaets og Aarhus Kommunes anvisninger skal følges.
Afbrænding af haveaffald er ikke tilladt.
Det er ikke tilladt at henstille eller henkaste affald på foreningens fællesareal ud over på de områder, der er indrettet til det.
Fjerner beboeren ikke affald, herunder byggeaffald, der er blevet anbragt i strid med husordenen, vil affaldet blive bortkørt på beboerens regning. Beboeren vil modtage rimelig varsling herom af enten vicevært eller bestyrelsen.
3. Svalegang
Borde, stole, blomster, tørrestativer og barnevogne er det eneste, der må stå på svalegangene og der skal være fri passage.
Der må ikke hænges tørresnore op på svalegangene.
Beboeren skal selv feje og rydde sne foran egen lejlighed.
Vær opmærksom på, at der må ikke strøs salt på svalegangene, da det ødelægger betonen.
Viceværten vil sørge for sand/grus, der kan strøs i vinterperioder.
Affaldsposer må ikke ligge på svalegangene. De skal bæres ned i de nedgravede affaldscontainere ud for Skovvangsvej 24 (nabobygningen).
Grill skal foregå i haven - ikke på svalegangen, ikke kun pga. lugtgener for naboerne, men også grundet brandfare og afspærring af flugtveje. Læs mere her.
4. Cykler, knallerter og barnevogne
Cykler, knallerter og barnevogne skal parkeres i de stativer og rum, som foreningen har indrettet til formålet.
Foreningens bestyrelse er berettiget til at fjerne cykler, knallerter og barnevogne, der henstår ubenyttet. Inden da skal bestyrelsen have opsat opslag i ejendommen og givet beboerne et passende varsel.
5. Fællesarealer
Fællesarealer (fx legepladser, gårde og trapper) skal efterlades ryddelige.
Ejendommens trapper, reposer og øvrige fællesarealer, herunder sikringsrummet (fællesrummet), må ikke anvendes til opmagasinering, herunder af planter, reoler, flasker, cykler, barnevogne, klapvogne, legetøj, sko, støvler, affaldsposer mv.
Afhentning af storskrald kan bestilles hos kommunen her.
6. Haver
Haven må ikke anvendes til opmagasinering af fx affald, indbo og hårde hvidevarer.
Bestyrelsen kan beslutte at lade arbejdet udføre på beboerens regning, hvis beboeren misligholder vedligeholdelsespligten.
7. Husdyr
Det er ikke tilladt at have en hund eller en kat i lejligheden.
Det er tilladt at holde dyr i bur, såsom akvariefisk og mindre stuefugle.
Bestyrelsen kan forlange husdyret fjernet, hvis det er til gene for andre.
8. Parkering
Det er maksimalt tilladt at benytte 1 parkeringsplads pr. lejlighed.
Parkering af køretøjer må kun ske på optegnede parkeringspladser. Køretøjer over 3,5 t eller køretøjer, der ikke er indregistreret, må ikke parkeres på foreningens område.
Campingvogne, anhængere og lignende må kun parkeres på foreningens område, hvis bestyrelsen har anvist en plads.
9. Skadedyr
Hvis en beboer opdager skadedyr, som fx mus, rotter og kakerlakker, på foreningens område, skal beboeren straks meddele dette til bestyrelsen.
Det er ikke tilladt at fodre fugle, katte og andre smådyr på foreningens område.
Er en beboer årsag til, at der er skadedyr på foreningens område, kan bestyrelsen lade skadedyrsbekæmpelsen ske på beboerens regning.
10. Skader på ejendommen
Hvis der sker skader på ejendommen, vil foreningens bestyrelse ved opslag orientere om, hvor beboeren skal henvende sig.
En beboer må ikke uden bestyrelsens godkendelse rekvirere håndværkere på foreningens regning. Sker det, kan bestyrelsen afvise at betale regningen medmindre, der er tale om akutte situationer, hvor det ikke er muligt at få fat i bestyrelsen.
Der henvises i øvrigt til foreningens vedtægter om vedligeholdelse og forandringer i boligen.
11. Støj, røg og brandfare
En beboer har pligt til at begrænse lugt- og støjgener i ejendommen mest mulig.
Brug af tv, radio, musikanlæg, musikinstrumenter, maskiner mv. skal ske under hensyntagen til naboerne. Om nødvendigt skal vinduerne holdes lukket.
Støjende adfærd, høj musik mv. må ikke finde sted mellem kl. 22.00 og kl. 7.00. Dette kan i rimelig omfang fraviges ved fester, hvis beboeren har varslet det senest tre døgn inden ved opslag i egen opgang.
Vaskemaskiner og tørretumblere må ikke bruges mellem kl. 22.00 og kl. 7.00.
Boremaskiner, slibemaskiner og andet støjende værktøj må ikke bruges mellem kl. 20.00 og kl. 8.00. Beboeren skal varsle gulvslibning og vedligeholdelsesarbejder, der medfører gener for naboer, med opslag i egen opgang senest tre døgn før.
Professionel musikudøvelse må kun finde sted med accept fra berørte naboer og efter bestyrelsens godkendelse.
Støjklager skal respekteres første gang.
Tobaksrygning i opgange og på indendørs fællesarealer er forbudt.
Brug af gasvarmere og åben ild, fx bål og fakler er ikke tilladt.
Den lokale brandvedtægt skal altid være overholdt.
Fyrværkeri må ikke antændes på foreningens område.
12. Klager
Den beboer, der vil klage over en anden beboer, bør først tale med vedkommende om, hvad der opleves, og hvordan det generer.
Det er bestyrelsen, der behandler klager over beboere, der ikke overholder husordenen.
Bestyrelsen vil ved behandling af klager rette henvendelse til enten den, der ejer boligen, eller ejerens lejer, da disse samtidig har ansvaret for deres husstand, lejere og de personer, der er på besøg.